Na czym polega przygotowanie mieszkania do sprzedaży

Na czym polega przygotowanie mieszkania do sprzedaży?

Wyobraźmy sobie sytuację, że chcesz sprzedać mieszkanie. A może nie musimy sobie tego wyobrażać, bo właśnie jesteś w takiej sytuacji. Pewnie znalazłeś już agenta nieruchomości, zrobiłeś zdjęcia, przygotowaliście ofertę, którą agent umieścił na portalu internetowym i na tym zakończyły się wasze działania. Teraz wystarczy poczekać.

To prawda. Na naszym rynku nieruchomości królują mieszkania wyglądające jak żywcem wyciągnięte z innej epoki. Jest meblościanka, masywny kredens po babci albo fotele, które lata świetności maja już dawno za sobą. Często zdarzają się też mieszkania nieposprzątane, wręcz zagracone. Na zdjęciach widzimy niepościelone łóżko, brudne naczynia w kuchni i kosz na pranie oraz całą masę kosmetyków, które wręcz zalewają swoja ilością wąskie półeczki i brzegi wanny w łazience. Jak na dłoni widać nawyki i przyzwyczajenia mieszkańców. Niejednokrotnie mieszkania są też po prostu brudne i nie zachęcają do tego by je obejrzeć na żywo.

A jak to powinno wyglądać?

Pamiętajmy, że mieszkanie jest jak każda inna rzecz wystawiona na sprzedaż i podlega tym samym zasadom sprzedażowego marketingu co chociażby produkty na półkach w supermarkecie czy samochody. Przede wszystkim potrzebuje właściwej oprawy!

Specjaliści od marketingu już dawno nauczyli nas, że towar bardzo często sprzedaje jego opakowanie, które jest dobrze zaprojektowane, kolorowe, wyróżnia się i daje poczucie, że wewnątrz znajduje się produkt dobrej jakości. Dotyczy to w tym samym stopniu produktów spożywczych, samochodów jak i wakacyjnych apartamentów. Muszą robić na nas dobre wrażenie.

To samo dotyczy nieruchomości. Dlaczego niechlujnie zaścielone łóżko miałoby być bardziej zachęcające od tego, które kusi miękkimi narzutami i pachnącą czystą pościelą? Dlaczego brudne ściany i kapiący kran mają być lepsze od tych w świeżo wyremontowanym mieszkaniu?

Popatrz teraz zatem, najbardziej obiektywnie jak potrafisz, na swoje ogłoszenie i porównaj je z innymi. Czy w jakiś sposób się wyróżnia? Czy zdjęcia zachęcają do odwiedzin w tym miejscu? Czy cokolwiek sprawia, że Twoje mieszkanie przyciąga uwagę?

Jeśli nie zauważyłeś takich oznak i ze smutkiem stwierdzasz, że w gruncie rzeczy Twoja nieruchomość nie jest tak wyjątkowa jak do tej pory uważałeś – dobrze trafiłeś!
Zaraz przeczytasz kilka uniwersalnych wskazówek dotyczących sztuki Home Stagingu, czyli profesjonalnego przygotowania nieruchomości na sprzedaż i wynajem.

main
zdjęcia salonu PRZED i PO home stagingu

Jeśli pierwszy raz spotykasz się z określeniem Home Staging możesz nie być pewny na czym to wszystko polega, i przede wszystkim jak działa. Spokojnie, to nic skomplikowanego. Zaraz się o tym przekonasz.

PORZĄDEK

Najważniejszą rzeczą wśród homestagingowych działań, które należy podjąć przed wystawieniem nieruchomości na sprzedaż jest jej posprzątanie! Oczywiste? Nie dla wszystkich. Czyste mieszkanie uprzątnięte ze wszystkich zbędnych rupieci, umyte drzwi i okna – to wszystko jest ważne by zrobić dobre wrażenie na potencjalnych kupujących. Możliwe, że oglądający nie zwróci na to uwagi, ale brud i graty zauważyłby na pewno. A to działa bardzo zniechęcająco, bo każdy marzy o nowym przytulnym gniazdku.
Przy okazji porządku warto wspomnieć o naprawieniu wszystkich usterek. Zniszczone drzwi i oderwane uchwyty szafek kuchennych oraz odstające ze ścian kontakty nie robią dobrego wrażenia, za to dają pretekst do negocjacji ceny. Naprawa tych kilku rzeczy nie będzie dużo kosztować, a dzięki temu unikniesz konieczności obniżki ceny.

ODŚWIEŻENIE

Zwróć uwagę na ściany w swoim mieszkaniu. Jeśli kolory na ścianach odzwierciedlają Twój wyjątkowy charakter i szalony temperament – niestety niekoniecznie przypadną też innym do gustu. Większość osób dobrze czuje się w otoczeniu jasnych i stonowanych barw, a przy okazji takie kolory sprawią, że pomieszczenia będą wydawać się większe.
Jeśli natomiast kolory Twoich ścian są jasne, ale dawno nie widziały malarskiego pędzla – również warto się za nie zabrać.

DEPERSONALIZACJA

O co chodzi? To proste- każdy z nas ma jakieś pamiątki na kredensach, zdjęcia z wakacji w ramkach i rysunki dzieci na lodówce. Do tego część z nas jest miłośnikami zwierząt, które maja w mieszkaniu swoje legowisko i miski. Wszystkie tego typu rzeczy powinniśmy usunąć z widoku. Nie każdy, kto będzie oglądał Twoje mieszkanie jest miłośnikiem zwierząt, tak jak nie każdy jest miłośnikiem ostrych ciemnych barw we wnętrzach.
Sprzątając zdjęcia oraz pamiątki i zastępując je uniwersalnymi dodatkami dajesz możliwość oglądającym na wyobrażenie sobie siebie i swoich bibelotów w nowym miejscu, które może stać się ich domem. Im mniej będzie elementów, które przypominają o obecności właścicieli, tym większa szansa, że kupujący poczuje się jak u siebie.

ARANŻACJA

Spróbuj wyszperać spośród swoich dekoracji wnętrzarskich kilka takich rzeczy, które zwracają uwagę, są estetyczne, pasują do wnętrza. Ustaw je w reprezentacyjnym miejscu a nadmiar dekoracji schowaj lub wynieś. Stwórz ładne aranżacje w swoich pokojach. Wydobądź ich potencjał i podkreśl funkcjonalność. To zawsze pozytywnie wpływa na odbiór nieruchomości. Pamiętaj, że żadne pomieszczenie nie może zostać bez określonej funkcji.

detal
detal w aranżacji odgrywa ważną rolę

FOTOGRAFIA

Na koniec wisienka na torcie. Fotografia wnętrz. Jeśli agent nieruchomości nie współpracuje z dobrym fotografem a Ty sam masz blade pojęcie o fotografii – znajdź dobrego fotografa wnętrz i zleć mu wykonanie zdjęć do ogłoszenia. Różnica między amatorskim a profesjonalnym zdjęciem wnętrza jest kolosalna.
Pamiętaj, że zdjęcia są wizytówką Twojej nieruchomości w internecie. Nie pozwól by ten element zaprzepaścił szanse na szybką i zyskowną sprzedaż Twojej nieruchomości.

3
różnica pomiędzy zdjęciami amatorskimi a profesjonalnymi

Teraz sam widzisz, że nie jest to trudne i sporo działań możesz przeprowadzić sam. Mam nadzieję, że zrozumiałeś także, jak znacząco brak profesjonalnego przygotowania nieruchomości może wpłynąć na odbiór Twojej oferty sprzedażowej i jakie może to mieć konsekwencje dla Twojego portfela.

I na koniec cena informacja: pieniądze zainwestowane w przygotowanie mieszkania do sprzedaży zawsze będą niższe, niż pieniądze które stracisz, jeśli zmuszony będziesz do obniżenia ceny w wyniku negocjacji.

A co Ty o tym myślisz? Miałeś już kontakt z home stagingiem? Koniecznie nam o tym napisz w komentarzu.

3 komentarzy

  1. Bardzo praktyczne i pomocne spostrzezenia! Znam temat zarowno od strony sprzedajacego jak i kupujacego. Niektorych mieszkan zwyczajnie nie chcialo mi sie obejrzec. Powodem byly zniechecajace zdjecia i nieprzyjazne, niesympatyczne wnetrza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *